Gjensidig verdiskaping
Ifølge Sponsor Insight er sosiosponsing den raskest voksende formen for sponsing i Norge, og en viktig del av den totale sponsorstrategien til OBOS. I tillegg til å skape reell merverdi for sine medlemmer, oppnår OBOS samme effekt for sine samarbeidspartnere. – Det er bare vinnere i et velfungerende CSR-samarbeid, sier Hege Irene Aspelund, som er ansvarlig for samarbeidsavtalen.
Aktivitetene er nøkkelen
I samarbeid bidrar OBOS, Skiforeningen og SOS-barnebyer til å gi kampanjen ”Barn setter spor” innhold og aktivitet. Resultatet er at samtlige parter har funnet nye og effektive måter å realisere sitt eget samfunnsansvar: Skiforeningen styrker sitt arbeid for bedre folkehelse, og SOS-barnebyer får solid støtte til sitt engasjement for sårbare barn.
Sårbare barn gis en mulighet til å sette spor i sitt nærmiljø i Malawi. Foto: Bjørn-Owe Holmberg
Attraktivt bomiljø
- Gevinsten for OBOS er at vi synliggjør vår egen identitet, og lykkes med målsettingen om å bidra til positive oppvekstsvilkår for barn og unge. Styrking av et positivt bomiljø gjør OBOS mer attraktiv i markedet, noe som på alle måter kommer våre medlemmer til gode, avslutter Asplund.
Kampanjen: Barn setter spor
For hvert merke barn tar når de registrerer lek og trening på Skiforeningens distansekort-app, matcher OBOS med en sum til SOS-barnebyer i Malawi. Dermed oppnås flere effekter; barn får tidlig erfaring med gode turopplevelser, positivt nærmiljø styrkes og ikke minst skapes en ekstra motivasjon til fysisk aktivitet. Bidraget til SOS-barnebyer gir konseptet en ekstra dimensjon, og sårbare barn gis en mulighet til å sette spor i sitt nærmiljø i Malawi. – En mulighet de ellers ikke hadde fått.