Gå til hovedinnhold

Middag med mening

Middag med mening er flott arrangement for å bygge nettverk og gi informasjon om SOS-barnebyers arbeid.

Middag med mening er et stort arrangement, og første gang man arrangerer er det lurt å begynne i det små. Samarbeid med lokale aktører - kanskje de kan være med å sponse/bidra gratis. Et slikt stort arrangement kan gi god synlighet i lokalmedier for alle som bidrar. Detaljert oppskrift på hvordan planlegge og gjennomføre Middag med mening kan lastes ned her.

Planlegging av «Middag med mening» bør starte 3-6 måneder i forveien

  • Valg av lokalet: Stor nok garderobe, plass til bord og stoler.
  • Avklare ev underholdning som vil være med.
  • Hvem lager meny, mat; kokk - catering?
  • Viktig å ha en tidsplan for programmet som alle som skal ha innslag er kjent med.
  • Stille med pengekasse og evt. kortmaskin/iZettle til billettkjøp på stedet og salg av drikke, lodd o.l.
  • Tenk på om dere har nok av servise, bestikk, glass, servietter, samt pynt, blomster og lys på bordene.

Rollefordeling:

  • Kontakte sponsorer, cateringfirma, lokale artister etc. Dersom du kontakter nasjonale artister sjekk med sekretariatet først for å avklare om dette er en person vi allerede er i kontakt med.
  • Bestille lokale og være tilgjengelig kontaktperson gjennom hele arrangementet.
  • "Toastmaster" - ønske velkommen og fortelle om formålet.
  • Dekking av bord, servering av mat og drikke.
  • Ansvar for lyd, scene og evt. skjerm (evt. skaffe ekstern hjelp) og sikkerhet i forhold til plass, brannvei osv.
  • Markedsføring på sosiale medier, mediekontakt og skaffe fotograf.
  • Ansvar for salg av billetter, drikke til maten, frivilligverving, loddsalg og premier.

 

Markedsføring:

  • Plakater i lokalsamfunnet (tavler i butikk, skoler, fritidsklubber o.l.), men spør om nødvendige tillatelser først.
  • Flyers med info om oppstart, ev artister, ev meny og om SOS-barnebyer.
  • Artikkel/annonse i lokalavisa (før/etter konsert).
  • Lokalradio.
  • Facebook/Instagram.


 Gjennomføring:

  • En ansvarlig koordinator på hvert av disse områdene: lokale, timing underholdning og middag, teknikk og sikkerhet, billettsalg og loddsalg, dekking av bord og servering.
  • Informer om formålet med «Middag med mening» og SOS-barnebyer (evt. bruk PowerPoint med bilder og informasjon om SOS-barnebyer hvis dere har tilgang på skjerm)
  • Åpne dørene rundt en halvtime før, ønsk velkommen og vise vei, dele ut evt meny eller tidsplan for show på flyers evt. lagt dem fram på bord.
  • Pass på at planlagt tidsplan blir fulgt.
  • Fotograf som kan ta bilder av arrangementet.
  • Husk å bistå med rydding etter arrangement.