Middag med mening er et stort arrangement, og første gang man arrangerer er det lurt å begynne i det små. Samarbeid med lokale aktører - kanskje de kan være med å sponse/bidra gratis. Et slikt stort arrangement kan gi god synlighet i lokalmedier for alle som bidrar. Detaljert oppskrift på hvordan planlegge og gjennomføre Middag med mening kan lastes ned her.
Planlegging av «Middag med mening» bør starte 3-6 måneder i forveien
- Valg av lokalet: Stor nok garderobe, plass til bord og stoler.
- Avklare ev underholdning som vil være med.
- Hvem lager meny, mat; kokk - catering?
- Viktig å ha en tidsplan for programmet som alle som skal ha innslag er kjent med.
- Stille med pengekasse og evt. kortmaskin/iZettle til billettkjøp på stedet og salg av drikke, lodd o.l.
- Tenk på om dere har nok av servise, bestikk, glass, servietter, samt pynt, blomster og lys på bordene.
Rollefordeling:
- Kontakte sponsorer, cateringfirma, lokale artister etc. Dersom du kontakter nasjonale artister sjekk med sekretariatet først for å avklare om dette er en person vi allerede er i kontakt med.
- Bestille lokale og være tilgjengelig kontaktperson gjennom hele arrangementet.
- "Toastmaster" - ønske velkommen og fortelle om formålet.
- Dekking av bord, servering av mat og drikke.
- Ansvar for lyd, scene og evt. skjerm (evt. skaffe ekstern hjelp) og sikkerhet i forhold til plass, brannvei osv.
- Markedsføring på sosiale medier, mediekontakt og skaffe fotograf.
- Ansvar for salg av billetter, drikke til maten, frivilligverving, loddsalg og premier.
Markedsføring:
- Plakater i lokalsamfunnet (tavler i butikk, skoler, fritidsklubber o.l.), men spør om nødvendige tillatelser først.
- Flyers med info om oppstart, ev artister, ev meny og om SOS-barnebyer.
- Artikkel/annonse i lokalavisa (før/etter konsert).
- Lokalradio.
- Facebook/Instagram.
Gjennomføring:
- En ansvarlig koordinator på hvert av disse områdene: lokale, timing underholdning og middag, teknikk og sikkerhet, billettsalg og loddsalg, dekking av bord og servering.
- Informer om formålet med «Middag med mening» og SOS-barnebyer (evt. bruk PowerPoint med bilder og informasjon om SOS-barnebyer hvis dere har tilgang på skjerm)
- Åpne dørene rundt en halvtime før, ønsk velkommen og vise vei, dele ut evt meny eller tidsplan for show på flyers evt. lagt dem fram på bord.
- Pass på at planlagt tidsplan blir fulgt.
- Fotograf som kan ta bilder av arrangementet.
- Husk å bistå med rydding etter arrangement.