En konsert gir flott synlighet i lokalmedier og lokalmiljøet.
Å sette opp en konsert er et stort arrangement, og dersom du ikke har erfaring fra tidligere, er det lurt å begynne i det små. Å arrangere konsert vil naturlig innebære samarbeid med artister, og vil gi en fin synlighet til flere aktører. Det er en fin arena for å fortelle om formålet til SOS-barnebyer. Detaljert oppskrift på hvordan planlegge og gjennomføre en konsert kan lastes ned her.
Ta kontakt med sekretariatet før du booker nasjonale kjendiser som allerede har en relasjon til SOS-barnebyer. Er du usikker - ta kontakt med oss, så blir vi enig om det er frivilliggruppa eller sekretariatet som tar kontakten med en aktuelle kjendisen.
Planlegging av konsert bør starte 3 -6 måneder i forveien:
- Valg av lokalet: Behov for garderobe, backstageområde, plass til stoler / bord og stoler, plass på scene? Hotell eller evt. ansatte på lokalet kan være behjelpelig med lys, lyd og scene, hvis ikke skaff en ekstern.
- Avklare artister som vil være med kan ta tid. Før skjema over bekreftede artister og ha løpende kontakt.
- Viktig å ha en tidsplan for programmet som alle artister er kjent med. Følg tidsplan, f.eks. 10-20 min pr. innslag? Forslag til varighet: 1 ½ time.
- Viktig å sette av tid for generalprøve/gjennomkjøring av konserten med artister.
Roller for de frivillige:
- Kontakte artister, kor og band, informere om konsert og SOS-barnebyer.
- Bestille lokale og være tilgjengelig kontaktperson gjennom hele arrangementet, og kanskje være «programleder», som snakker og ønsker velkommen på scenen.
- Ansvar for lys, lyd, skjerm og scene (evt. skaffe ekstern hjelp).
- Markedsføring på sosiale medier, mediekontakt og skaffe fotograf.
- Ansvar for salg av billetter og evt. servering på stedet.
Markedsføring:
- Plakater i lokalsamfunnet (tavler i butikk, skoler, fritidsklubber o.l.), men spør om nødvendige tillatelser først.
- Flyers med info om tidsplan, artister og SOS-barnebyer.
- Artikkel/annonse i lokalavisa (før/etter konsert).
- Lokalradio.
- Facebook/Instagram.
Gjennomføring:
- En ansvarlig koordinator på hvert av disse områdene: lokale, artister og timing på scenen, teknikk og sikkerhet, billettsalg og evt. servering.
- Bruk av PowerPoint på storskjerm før konserten begynner med bilder og informasjon om SOS-barnebyer (hvis man har tilgang, hvis ikke snakker «programleder» om det).
- Åpne dørene rundt en time før konserten skal starte, ønsk velkommen og vise vei, dele ut tidsplan for show på flyers evt. lagt dem fram på bord.
- Pass på at planlagt tidsplan blir fulgt.
- Egen fotograf som kan følge hele konserten.
- Husk å bistå med rydding etter konsert.