Gå til hovedinnhold

Moteshow for SOS-barnebyer

Det mangler ikke på kreativiteten til Frivillige for SOS-barnebyer. Gjennom årene har de arrangert utallige spennende aktiviteter for både store og små over hele Norge. Målet er å øke bevisstheten om SOS-barnebyers viktige arbeid og samle inn nødvendige inntekter til konkrete prosjekter verden rundt. Støtten fra lokalsamfunnet er ofte enorm. Et påfunn som virkelig har engasjert flere byer i mange år er de frivilliges storslagne motevisninger, der publikum inviteres til å skue sesongens siste moter i veldedighetens navn.

01. august 2015

Flotte resultater

Motevisningene har vist seg å være veldig populære. Da den fjerde motevisningen nylig gikk av stabelen i Mo i Rana ble det raskt fullt hus. I år hadde de invitert tre klesbutikker, frisør, gullsmed, skobutikk og brudesalong som stilte med antrekk til modellene og flotte lotteripremier. De solgte også hjemmelagde kaker og kaffe.

Arrangementet ble en stor suksess som resulterte i utrolige 68 000 kroner til Nordlandshuset i den nye barnebyen i Mwanza, Tanzania. Neste år satser de på å få ordnet større lokaler for å imøtekomme den store interessen.

Motevisning til inntekt for SOS-barnebyer i Mo i Rana, 2015.
Årets motevisning i Mo i Rana var en suksess!

Fra Nord-Trøndelag til Nordland

Frivilliggruppen i Nordland fikk oppskriften fra kollegaene i Nord-Trøndelag, der det har blitt arrangert vellykkede motevisninger i flere byer i mange år.

- Det er den sikreste inntektskilden vår, konstaterer Bodil Kjøraas, gruppeleder i Steinkjer. De prøver å få til arrangementet både høst og vår, og satte ny inntektsrekord ved siste motevisning i byens mest sentrale hotell. Billett- og loddsalg resulterte i 20 000 kroner som skal gå til Nordtrønderhuset i Mwanza.

Lokalt samarbeid

Hvorfor har motevisningene vært så vellykkede? Fylkesleder i Nordland, Ståle Bakken, og gruppeleder i Mo i Rana, Heidi Otting, forklarer at motevisningene krever en del arbeid og hjelp fra mange frivillige, spesielt på selve kvelden. De påpeker imidlertid at det også gir mye energi og er kjempeartig å være en del av. Lokale, ansatte og de frivillige selv får ofte sjansen til å vise seg frem på catwalken.

- Det er viktig for oss at modellene skal være helt vanlige folk fordelt på alder og størrelse. Dette har vist seg å være veldig populært blant våre gjester og vi får god mediedekning fra lokalavisen i forkant, sier Ståle og Heidi.

Hemmeligheten bak suksessen til motevisningene er altså en god blanding av publikums entusiasme, lokale forretningers samarbeid og, sist men ikke minst, de frivilliges utrolige engasjement!

Ønsker du å bli frivillig? Du kan være en del av en organisasjon med engasjerte medlemmer som jobber med konkrete prosjekter for å hjelpe unge mennesker over hele verden. Les mer om vårt frivillignettverk og UngSOS, eller ta kontakt med frivillig@sos-barnebyer.no.