
Synlighet og mobilisering av lokalsamfunn
Rekruttering av nye fosterhjem er langsiktig arbeid som krever dedikerte ressurser, tålmodighet og innsats over tid for å lykkes. På denne siden kan barneverntjenesten hente inspirasjon til sitt eksterne rekrutteringsarbeid.
Med barnevernsreformen har kommunene fått det overordnede ansvaret for rekruttering og oppfølging av egne fosterhjem. Dette forplikter politisk – og kommunal ledelse til å tilrettelegge for og ressurs-sette satsing på dette området. Ansatte i barneverntjenesten er imidlertid sjeldent utdannet innenfor kommunikasjonsarbeid. For å imøtekomme dette har prosjektet «Fosterhjem i egen kommune» derfor utarbeidet denne nettsiden, som barneverntjenesten kan hente inspirasjon til sitt eksterne rekrutteringsarbeid fra, i håp om at dette kan forenkle arbeidet.
Bli bestevenn med kommunikasjonsavdelingen
Kommunens kommunikasjonsavdeling vil være en nøkkelressurs for barneverntjenesten i synlighet – og rekrutteringsarbeidet. Å utarbeide en felles kommunikasjonsplan anbefales. Denne trenger ikke være omfattende, men bidrar til en bevisstgjøring rundt mål, målgrupper, kanalvalg o.l.
En mal for kommunikasjonsplan finner du her.
Kommunikasjonsplanen danner grunnlag for handlingsplanen som utarbeides for påfølgende år. Ettersom kommunikasjonsavdelingen er viktig også i det løpende arbeidet bør kommunikasjonsavdelingen delta. Dette bidrar også til å sikre at bruk av kommunens informasjonskanaler er koordinert med øvrige planer i kommunen. Vanligvis skal også alt av ekstern-rettet innholdsproduksjon godkjennes av kommunikasjonsavdelingen, for å sikre at det som utvikles er i tråd med kommunikasjonsprofilen til kommunen.
Kraften i et slagord
Et slagord kan være et kraftfullt verktøy for å mobilisere til endring og inspirere til handling. Et slagord bidrar også til gjenkjennelighet, og det anbefales at tjenesten lager et slagord for arbeidet med å rekruttere fosterhjem. Slagordet bør deretter være gjennomgående på kommunikasjonsmateriell, og i kampanjer som utarbeides. Også kommunikasjon inn mot kommunal ledelse og politiske organer bør fremme slagordet, for eierskap og engasjement oppover.
Kanalbruk og målgrupper
Det trengs et bredt tilfang av mulige fosterhjem. Det er derfor nødvendig å tenke bredt i målgruppe for kommunikasjonsarbeidet deres. Dette gir dere også anledning til å tenke kreativt på hvilke kanaler dere kan benytte for i synlighetsarbeidet.
Kommunens minoritetsmiljøer og religiøse felleskap har muligens aktiviteter og kommunikasjonskanaler dere kan benytte dere av. Det samme kan gjelde det skeive miljøet og frivillige i idretten og kulturlivet.
Har dere fosterhjem i dag som kan fungere som ambassadører for arbeidet deres? Gjerne fra de miljøene som dere ønsker å gå målrettet mot. Kanskje kan de tenke seg å stille opp i en kort film i sosiale medier? Eller kan dere få vedkommende til å stille i en redaksjonell sak i lokal avisa?
Anse politikerne i kommunen som en egen målgruppe. Politikerne sitter ofte med brede nettverk og bidra til å fremme saken. Sørg for å inkludere informasjon om rekrutteringsarbeidet i den årlige tilstandsrapporten til kommunestyret og omtal arbeidet som et felles ansvar som trenger all den drahjelp den kan få: «Barn i vår kommune skal tas godt vare på her hos oss».
Samarbeid med andre tjenester i kommunen kan gi tilgang til et bredt nedslagsfelt, som det å benytte kommunikasjonskanalene til barnehagene og skolene i kommunen for å dele invitasjoner til informasjonsmøter.
God planlegging
God planlegging er nødvendig for å sikre tilstrekkelig ressurser til aktivitetene som skal gjennomføres, og det er mye å hente på en god planprosess.
- Fordeling av ansvar, og estimering av forventet bruk av tid, må inngå som et ledd av planleggingen. Dette må også forankres internt.
- Hvilket utstyr vil dere trenge? Roll-ups, standbord, og merch? Sørg for at planleggingen inkluderer en vurdering av kostnader og inkluder dette i årlig budsjett. Kommersielle aktører kan være villig til å gi «snille» priser for at fosterhjemstjenesten står på stand på deres arenaer, men budsjetter allikevel med noen kostnader til dette, slik at ikke økonomien setter en stopper for arbeidet.
- Søk å få oversikt over kommende arrangementer i kommunen og vurder om det er aktiviteter tjenesten kan koble seg på i kommunal regi (eksempelvis via frivillighetssentraler, egne «kommune-dager») og potensielt de mer kommersielle kulturaktivitetene.
- Ønsker tjenesten å gjennomføre informasjonsmøter for interesserte innbyggere bør målrettet annonsering i utvalgte kanaler planlegges for i god tid. Eksempelvis tar det tid å utarbeide filmer til sosiale medier, og for at kvaliteten skal bli god nok må kommunikasjonsavdelingen bidra i utarbeidelsen. Stand på kjøpesentre kan også være en måte å informere innbyggere på, men kan kreve en søknad som tar tid å få behandlet.
Årshjul
Handlingsplanen kan settes inn i et århjul dersom dere ønsker det. Det finnes ulike digitale løsninger for dette, deriblant plandisc.com. Eksempel på innhold:
1.kvartal
Januar: Bestilling av utstyr og materiell det er behov for det neste året
Februar: Sørg for å inkludere status for rekrutteringsarbeidet (foregående år) i den årlige tilstandsrapporten til kommunestyret.
Jan-mars: Forberede årets Fosterhjemsuke. Utvikling av informasjonsmateriell evt. gjenbruk av annonser, SOME-innhold.
2.kvartal
April: Fosterhjemsuka – sørg for å være på i kommunens og utvalgte eksterne kanaler slik at dere er synlig når det samtidig pågår nasjonal kampanje.
Mai-juni: Forberede høstens kampanje og informasjonsmøter. Utvikling av informasjonsmateriell evt. gjenbruk av annonser og SOME-innhold.
3.kvartal
Aug-sept: Informasjonskampanje i egne og utvalgte eksterne kanaler for å trekke folk til informasjonsmøte.
September: Gjennomføre informasjonsmøter for interesserte innbyggere.
4.kvartal
Oktober: Evaluere årets rekrutteringsarbeid, helst i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen.
November-Desember: Planarbeid for neste år igangsettes i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen.
Tips
- Etabler en egen teamskanal & chat med kommunikasjonsavdelingen for løpende dialog, avklaringer, godkjenning av at materiell er i tråd med kommunens profil. Her kan man også dele eksempler man kommer over fra andre kommuner, til inspirasjon. Og husk å holde kommunikasjonsavdelingen informert om man lykkes i rekrutteringsarbeidet!
- Mange kommuner har kulturkalendere delt på offisielle sider for reiselivet i kommunen/regionen (eks.visitvestfold.no). Kanskje finner dere aktiviteter hvor tjenesten kan delta eller stå på stand?
- Vurder om aktiviteter som gjennomføres for nåværende fosterhjem, kan åpnes for å inkludere også potensielle fosterhjem, eksempelvis fosterhjemskafé eller (deler av) fagdager. Dette kan være en fin area for de som vurderer å påta seg et fosterhjemsoppdrag å bli kjent med oppdraget og tjenesten.
- Sørg for at kommunens egen nettside, som omhandler det å bli fosterhjem for kommunen, er oppdatert og inneholder relevant informasjon (hvem kan bli fosterforeldre, hvordan går man frem, betingelser, godkjenningsprosess o.l). I tillegg er det viktig at kontaktinformasjonen, til de som er ansvarlig for fosterhjemsarbeidet, er lett tilgjengelig.