Skolegang under pandemien

Fotoreportasje

Å sørge for et godt og relevant utdanningstilbud er viktig for både barn, familier og lokalsamfunn. Det gir unge muligheter på arbeidsmarkedet, gir inntekt til omsorgspersoner og skaper utvikling lokalt. Se hvordan vi har jobbet med å sikre skolegangen under pandemien.

Tekst: Maarika Wellnitz

Læreren, i en fargerik kjole, står ved en hvit

I Kumasi, Ghana har SOS-barnebyer sikret barna undervisning under trygge omgivelser. Hele 712 barn har kunnet fortsette med utdannelsen sin takket være lærere og frivillige som har tilpasset en lokal kirke til dette formålet

En gutt sitter på senga i et mørkt rom og følger undervisningen via TV. Foto: Alea Horst

I mange land har myndighetene kringkastet undervisningen på radio og tv. Vi har sikret at barn får et skoletilbud hjemme gjennom å gi de tilgang på nettbrett, mobiltelefoner, radio og tv slik at barna har kunnet følge med på undervisningen.

To sitter ved et bord og jobber med skolearbeidet. Fra SOS-barnebyer Indonesia. Foto: SOs-barnebyer

I Indonesia sørger ungdommene for at de yngste i SOS-familiene holder tritt med skolearbeidet. Foto: SOS-barnebyer

Tia (13) fra Mosambik har på seg en rød rutet kjole, hun står ute foran ei tavle og underviser yngre søstre og nabojenter i matte og portugisisk. Foto: Sergio Pereira

Tia (13) fra Mosambik har fått støtte til skolemateriell og underviser nå sine yngre søstre og nabojenter i matte og portugisisk. – Jeg føler meg som en ekte lærer når jeg skriver på tavla, sier Tia.

Tre barn, fra SOS-barnebyers familieprogram i Cochabamba Bolivia, følger hjemmeundervisningen via et nettbrett. Foto: Mijhail Calle

I Bolivia følger barna med på hjemmeundervisning via nettbrett og pc.

En SOS-medarbeider leser for to små barn i Kara Tepe leiren i Hellas. Rommet de sitter i er pyntet med papirblomster og barnetegninger. Foto: Alea Horst

I flyktningleiren i Kara Tepe i Hellas tilbyr SOS-barnebyer både lek og læring, og formell undervisning Det er veldig mange barn som ivrer etter å få et avbrekk i hverdagen og være med på undervisningen.

En gutt fra SOS-barnebyers familieprogram i Peru sitter ute og følger undervisningen via mobilen. Han har blå boblejakke, blå bukse og caps på seg, og skriver konsentrert i ei bok. Foto: Alejandra Kaiser

Marco bor i et avsidesliggende strøk i Peru uten strøm og nettilgang.  Han må gå på en fjelltopp for å få dekning, slik at han kan få lekser og tilbakemeldinger fra læreren sin.