Gå til hovedinnhold

Utforsk de digitale mulighetene

Å støtte SOS-barnebyer sier mye om bedriftens samfunnsansvar. Men hvordan få flere til å bli kjent med det du gjør, like det og formidle det videre? Å navigere den digitale kommunikasjonen er viktig for å lykkes med å engasjere internt og eksternt.

07. september 2015

Grensene mellom hva som kommuniseres digitalt og fysisk viskes stadig mer ut. Folk forventer det samme av innholdet, enten det kommer via en skjerm eller en person: Det skal være av høy kvalitet, oppdatert, troverdig og relevant. Hvordan kan vi imøtekomme forventingene, samtidig som vi drar nytte av mulighetene vår nye digitale hverdag gir?

Forbrukerne bestemmer

– Makten er hos forbrukerne, understreket Mona Wiheden i Making Waves, da hun nylig snakket med SOS-barnebyers næringslivspartnere om hvordan bruke digitale kanaler for å fortelle om og spre bedriftens SOS-engasjement. Til daglig hjelper hun kunder med å bli digitale vinnere, gjennom innholdsstrategier og redaksjonelt innhold. – Vi beveger oss lett mellom ulike skjermer dagen lang, og vi forventer like gode opplevelser, sier Wiheden.

– Markedsføring står ved et veiskille

Digitalt beveger vi oss fra raske budskap til dype, informasjonsrike innholdsflater, forteller Wiheden. Markedsføringen går fra «outbound» til «inbound», og det handler om å produsere relevant og troverdig kvalitetsinnhold som bygger relasjoner. For eksempel handler det nå om å segmentere våre målgrupper i henhold til hva folk er opptatt av og interessert i, fremfor demografi og andre tradisjonelle parametere.

Skap engasjement i sosiale medier!

Økte forventninger gjelder særlig for sosiale medier. Derfor må man være bevisst på hva man ønsker å oppnå og hvem man ønsker å nå, fremholder Mona Wiheden. Hun oppsummerer sine viktigste råd for å vise SOS-engasjementet i sosiale medier:

  • Fortell gode historier, vær emosjonell, vis personlighet.
  • Vær ærlig, troverdig og relevant.
  • Tør å snakke høyt om hva dere gjør. Noen må gå foran!
  • Vis stolthet og engasjement.
  • Skap aktivitet – inviter målgruppen til å delta!
  • Vær aktiv selv; lik, følg, kommenter de du ønsker å kommunisere med.
  • Tenk foredling og forvaltning av innhold; en sak på nettsiden kan støttes opp av ulike vinklinger i andre kanaler.