07. september 2015
Grensene mellom hva som kommuniseres digitalt og fysisk viskes stadig mer ut. Folk forventer det samme av innholdet, enten det kommer via en skjerm eller en person: Det skal være av høy kvalitet, oppdatert, troverdig og relevant. Hvordan kan vi imøtekomme forventingene, samtidig som vi drar nytte av mulighetene vår nye digitale hverdag gir?
Forbrukerne bestemmer
– Makten er hos forbrukerne, understreket Mona Wiheden i Making Waves, da hun nylig snakket med SOS-barnebyers næringslivspartnere om hvordan bruke digitale kanaler for å fortelle om og spre bedriftens SOS-engasjement. Til daglig hjelper hun kunder med å bli digitale vinnere, gjennom innholdsstrategier og redaksjonelt innhold. – Vi beveger oss lett mellom ulike skjermer dagen lang, og vi forventer like gode opplevelser, sier Wiheden.
– Markedsføring står ved et veiskille
Digitalt beveger vi oss fra raske budskap til dype, informasjonsrike innholdsflater, forteller Wiheden. Markedsføringen går fra «outbound» til «inbound», og det handler om å produsere relevant og troverdig kvalitetsinnhold som bygger relasjoner. For eksempel handler det nå om å segmentere våre målgrupper i henhold til hva folk er opptatt av og interessert i, fremfor demografi og andre tradisjonelle parametere.
Skap engasjement i sosiale medier!
Økte forventninger gjelder særlig for sosiale medier. Derfor må man være bevisst på hva man ønsker å oppnå og hvem man ønsker å nå, fremholder Mona Wiheden. Hun oppsummerer sine viktigste råd for å vise SOS-engasjementet i sosiale medier:
- Fortell gode historier, vær emosjonell, vis personlighet.
- Vær ærlig, troverdig og relevant.
- Tør å snakke høyt om hva dere gjør. Noen må gå foran!
- Vis stolthet og engasjement.
- Skap aktivitet – inviter målgruppen til å delta!
- Vær aktiv selv; lik, følg, kommenter de du ønsker å kommunisere med.
- Tenk foredling og forvaltning av innhold; en sak på nettsiden kan støttes opp av ulike vinklinger i andre kanaler.