Gå til hovedinnhold

Fremtidens samfunnsansvar

Forretningmodeller, innovasjon og identitet

I SOS-barnebyer opplever vi at partnerskap med bedrifter tar en ny og fremtidsrettet form. Når samfunnsansvaret kobles stadig tettere til bedriftens verdigrunnlag, skapes reelle konkurransefortrinn og nye muligheter for å utvikle forretningmodellen ytterligere.

25. august 2015

Når samfunnsansvaret kobles stadig tettere til bedriftens verdigrunnlag, skapes reelle konkurransefortrinn.
– Selv om filantropi ikke vil forsvinne fra næringslivet, så tror vi i SOS-barnebyer på et samfunnsansvar som skaper gjensidige verdier og konkurransefortrinn for næringslivet, sa Aslak Sletten, markedsdirektør i SOS-barnebyer.

– Selv om filantropi ikke vil forsvinne fra næringslivet, så tror vi i SOS-barnebyer på et samfunnsansvar som skaper gjensidige verdier og konkurransefortrinn for næringslivet, sa Aslak Sletten, markedsdirektør i SOS-barnebyer, under en «Lunsj med mening» for partnere og næringsliv.

– Et samfunnsansvar som skaper nye forretningsmodeller, som er en katalysator for innovasjon, og som på sitt beste kan definere virksomheters identitet. Og derfor endrer også SOS-barnebyer seg, i tråd med vår ambisjon om å være en ledende NGO i å forstå hvilke muligheter dette gir våre partnere, sa Sletten.

Han viste i sitt foredrag til en rekke eksempler på bedrifter som har «re-tenkt» sin business, samt der samfunnsansvar skaper konkurransefortrinn:

  • Verdiutvikling: Harvard-forskning som viser sterkere verdiutvikling for samfunnsansvarlige selskaper.
  • Attraktivitet: Alt tyder på at selskaper med tydelige CSR-strategier vil ha konkurransefortrinn i kampen om de beste hodene. Studier i Norge og USA viser at mange er villig til å ta et lønnskutt dersom bedriften har en forpliktende strategi for samfunnsansvar.
  • Innovasjon/Sosial Enterprise: Nye forretningsmodeller som løser grunnleggende samfunnsutfordringer basert på kommersielle vilkår. Her ble Toms og PeePoople trukket frem som to eksempler.
  • Identitet: Bedrifter som redefinerer sin identitet og sine ambisjoner får et helt annet overskudd både i verdiregnskapet og på bunnlinjen. Og de blir reelt foretrukket i markedet, fordi innholdet i deres leveranser forsterkes av kjerneverdiene. En bedrift bestående av rørleggere kan bestemme seg for å bruke sin kjernekompetanse til å rense vann for tusenvis av mennesker. Still deg spørsmålet: «Hvem kan vi være som bedrift?»