Gå til hovedinnhold

Aktivitetstips til valgfaget innsats for andre

Noen viktige spørsmål å avklare med elevene

  • Hva betyr kompetansemålene med elevenes eget språk? Skriv dem med deres egne ord og føl at dere eier det.
  • Hvorfor har dere valgt dette valgfaget? Hva har dere lyst til å gjøre?
  • Må det kun være i lokalmiljøet dere skal gjøre en innsats, eller kan det også være fint å gjøre noe HER for mennesker som bor et helt annet sted? Snakk om dette og finn ut hva dere kan gjøre. Det ene utelukker nemlig ikke det andre.

Ingen barn skal vokse opp alene

Dette er SOS-barnebyers mål nr.1. Det er det aller viktigste for oss. Og det gjelder uansett hvilket land man bor i. Alle barn og unge har krav på et trygt hjem og tilfredsstillende omsorg. Hva innebærer dette? Det skal vi se nærmere på. Dere skal få lære om hvordan barn og unge har det i andre land og dere skal også få lære om hvordan det er i Norge. For det er like vondt å miste eller mangle omsorg fra foreldrene sine uansett hvor man bor i verden. Men det er en stor forskjell på hvordan sikkerhetsnettet tar deg imot, om du blir fanget opp og får støtte eller om du havner på gata og må klare deg selv.

Oppgaver:

  • Se filmen Kapernaum og jobb med oppgaver etterpå. Både individuelt og i grupper, både skriftlig og muntlig. Se eget vedlegg for oppgaver.
  • Denne filmen er veldig sterk, og den sier mye om hvordan barn i vår målgruppe kan oppleve omsorgssvikt.
  • Hva kan skolen og nærmiljøet gjøre for at alle elever føler at de hører til fellesskapet? Kan dere arrangere en elevkveld? Kan de voksne være med? Kan dere invitere noen andre mennesker som trenger en utstrakt hånd?

 

Skolejoggen

I år går Skolejoggen av stabelen den 23. september. Vår ambassadør er fortsatt Marit Bjørgen, og vi har laget en ny film hvor hun oppmuntrer til felles innsats for de barna som er ekstra hardt rammet av Korona-pandemiens konsekvenser. Det går helt fint an å arrangere Skolejoggen selv om det er mange restriksjoner pga smittevern nå. Dere kan løpe klassevis, i gymtimen eller flere klasser samtidig, bare dere sørger for å holde riktig avstand.

Se mer på nettsidene våre.

Oppgaver:

  • I Afrika Sør for Sahara er det millioner av barn som bor sammen med sine besteforeldre fordi foreldrene deres er døde. I Latin-Amerika dør det svært mange av Korona, spesielt utsatt er urbefolkningen.
  • Diskuter hvorfor konsekvensene av Korona rammer disse landene så hardt, prøv å tenke ut så mange årsaker dere kan.
  • Hvordan kan dere engasjere næringsliv, familier og andre i lokalsamfunnet til å være med på å sponse Skolejoggen? Kan dere avtale med noen at dere skal få en viss sum for antall runder dere løper? Merk at dette er helt frivillig, man kan fint arrangere Skolejoggen uten å ha innsamling.

 

Fotoutstilling

Vi har laget en fotoutstilling med tekst til som dere kan henge opp i kantina, på biblioteket, på delevegger eller en oppslagstavle. Print ut arkene og lag en proff utstilling. Be alle elevene på skolen om å bruke en time på å se den, gjerne i forbindelse med samfunnsfag. Sjekk om det kan være mulig å henge den opp et sted utenfor skolen også, enten på en butikk som mange går innom, på biblioteket, på helsestasjonen eller hvor som helst dere får tillatelse.

Oppgaver:

  • Lag deres egen utstilling som dere jobber med etter at dere har fått inspirasjon fra vår. Skal dere selv ta bilder og skrive tekster? Vil dere stille ut noe helt annet? Snakk om det i klassen og finn ut hva dere vil gjøre.
  • Ta kontakt med lokalavisen for å få presse på utstillingene deres. Inviter gjerne til «vernissage» og spre budskapet på sosiale medier. Få mange til å komme og se på den, husk spesielt på de som trenger en oppmerksomhet (f.eks. asylmottak, aldershjem o.l.)

 

Arrangere en «Kulturkveld»

Finnes det mennesker med en spennende bakgrunn fra et annet land i deres lokalsamfunn? Hva passer vel bedre inn i valgfaget Innsats for andre enn å møtes, dele mat, høre musikk, gjøre aktiviteter sammen?

Ha Åpen kveld på skolen, lag boder med mat fra forskjellige land, finn ut hvem som lager hva og vær kreative i utformingen av bodene. Finnes det noen som kan spille eller synge? Enten et band, et kor, noen lokale artister eller karaoke – det viktigste er at dere har det gøy sammen. Har dere en teatergruppe ved skolen som kan framføre et skuespill? Noen elever som har skjulte talenter? Her er det fritt fram for alle. Vi har mange eksempler fra skoler som arrangerer sånne kvelder, så bare ta kontakt dersom dere ønsker tips eller veiledning. Vi setter dere gjerne i kontakt med andre skoler.

Oppgaver:

  • Ta kontakt med mennesker med bakgrunn fra en annen kultur og finn ut om de har lyst til å være med. Dere må være gode på å sette sammen et konsept som virker fristende – og ikke minst å selge det inn slik at andre får lyst til å være med. Gjør den samme jobben med å finne bidragsytere til underholdningen. Sørg for å få alle nødvendige tillatelser fra rektor, lærere og andre. Alle i klassen får konkrete oppgaver.
  • Hvordan skal dere få ut dette budskapet? Hvem lager plakater? Hvem henger opp hvor? Hvordan spre det i sosiale medier? Hvem tar kontakt med lokalavisa og hvordan skal dere overbevise dem om at dette er verdt å skrive om?

 

God jul, lille venn

En fantastisk aktivitet som gjør mange glade. Både de som gir – og de som får. Ha åpen skole en dag i desember, inviter alle i nærmiljøet til å komme med en (eller flere) julegaver som de pakker inn. Utenpå pakka skal det stå om det passer for gutt/jente og alder. Det blir ekstra hyggelig om dere serverer gløgg, pepperkaker og mandariner – og spiller julemusikk. Det kan være fint å arrangere det på en søndag, men dere bestemmer selv hvilken dag som er best.

Det er også mulig å bake masse julekaker, pakke dem inn i cellofan og selge til de som kommer for å levere gaver. Mange setter stor pris på å få kjøpe ferdig bakte kaker. Gavene gis bort til enten Frelsesarmeen, et krisesenter, Kirkens Bymisjon eller andre organisasjoner som dere vet vil gi gavene videre til noen som trenger det. Les mer her: http://www.godjul-lillevenn.no/

Oppgaver: 

  • Prøv å få med så mange som mulig til å være med på dette. Ta kontakt med idrettslag, Speideren, send ut informasjon til alle foreldre på skoler og i barnehager. Lag flotte infoskriv og del ut, heng opp plakater – og få med lokalavisa.
  • Bak julekaker og pakk dem pent inn, gjerne i cellofan slik at alle kan se hva de kjøper. Opprett eget Vipps-nummer slik at det blir enkelt å betale, eller bruk SOS-barnebyer sitt. Pynt rommet fint til jul og ta i ot gjestene deres i døra. Husk å vise varme og takknemlighet for bidraget, gjør det dere kan for å skape god stemning.

 

Omvendt julekalender

Hver skoledag i desember kan elever i hele Norge være med på vår Omvendte julekalender. Det ligger mye i dette ordet «Omvendt.» Det betyr at vi har fokus på å gi i stedet for å få, slik barn vanligvis gjør i adventskalendere. Men vi tenker at de aller fleste får så mye til jul uansett, at det også er viktig å heve blikket sitt og se litt ut i verden. Derfor har vi laget en film med oppgaver til hver eneste skoledag. Vi håper dere har lyst til å spre dette budskapet på skolen og få så mange klasser som mulig til å delta. Vi garanterer en hyggelig adventsstund – og en ekstrabonus er det for foreldre som forhåpentligvis får litt ekstra hjelp fra DERE i ukene før jul.

Les mer her og meld dere gjerne på.

Oppgaver:

  • Hvordan skal dere få med alle klassene? Skal dere be om å få 10-15 minutter av lærernes fellestid for å fortelle dem om Omvendt julekalender? Kan dere klare å få med helt andre skoler? Kjenner dere noen elever eller lærere på andre skoler som dere kan få med?
  • Det følger egentlig litt jobb med i desember når man er med på Omvendt julekalender. Det viser seg ofte at både de voksne og de unge setter pris på å gjøre en innsats hjemme. Kan dere i fellesskap fine noen oppgaver hjemme som dere kan fortsette med i hverdagen ellers? Ikke bare i desember. Er det noe som enten er ekstra morsomt eller veldig fort gjort, som er en stor avlastning for de rundt dere? Finnes det noen i nabolaget ditt som trenger hjelp? F.eks. til snømåking eller barnevakt? Går rundt og spør om det er noe du kan gjøre.

 

Skriv leserbrev

Det er så ekstremt viktig at barn og unge får sagt sin mening. Og det er minst like viktig at de voksne lytter til den, forstår innholdet, anerkjenner viktigheten – og gjør så godt de kan for at meningen skal bli tatt på alvor og til følge. Men de voksne, enten det er foreldre, lærere eller politikere, kan ikke vite hva som betyr noe hvis dere ikke gjør dem oppmerksom på det. Demokrati funker bare dersom folk benytter seg av sin stemmerett. På samme måte er det helt avgjørende at ungdom bruker sine muligheter til å si fra om det som er viktig for dem, uansett hva det gjelder. 

Oppgaver:

  • Hva er viktig for deg? Hvilken sak brenner du for? Hva kunne du tenke deg å gå i demonstrasjonstog for – eller skrive et leserbrev for? Er det dyrs rettigheter? Er det klima? Er det barns rettigheter? Det kan være hva som helst. Skriv et leserbrev og prøv å få det på trykk, enten i lokalavisa eller Si D i Aftenposten.
  • Bruk litt tid på Youtube og finn en film som du synes er bra. Den må handle om noe viktig, noe som er «større enn deg selv.» Vis den til valgfag-klassen din og skap debatt i klasserommet. Alle presenterer en film hver og prøver å overbevise om sin sak. Ha en avstemning til slutt om hva dere oppfattet som aller mest viktig eller urettferdig. Her er det om å gjøre å selge et budskap og få med seg folk! Lag gjerne din egen presentasjon med bilder og tekst som fenger.

 

Lag en bod til utlån av sportsutstyr

Barnefattigdom er et begrep som blir mer og mer vanlig i Norge. Selv om norsk økonomi går bra, kan man på noen områder se at forskjellene mellom fattig og rik blir større. Det betyr at mange barn og unge lever i hjem som må prioritere hardt hvordan de skal bruke pengene sine. Da er det ikke alltid ski, fotballsko og skøyter kommer øverst på lista. Men skolene har sin faste vinteraktivitetsdag og ofte trenger man sportsutstyr til gymtimen. Da er det veldig fint om skolen har et lager hvor alle kan få låne det de trenger helt gratis! Det er også fint om flere bruker av dette lageret, slik at det ikke blir bare de som trenger det mest. Det er en fin form for solidaritet, det også.

Les gjerne en fin tekst om dette i Linn Skåbers bok «Til ungdommen» (Rettferdighet og snowboardutstyr)

Oppgaver:

  • Google «barnefattigdom i Norge» og diskuter funnene deres. I noen samfunn er dette et stort problem, andre steder ikke. Men husk at det kan være mye skjult fattigdom, som man ikke så lett oppfatter. Så selv om dere bor et sted hvor det tilsynelatende ikke finnes, er det veldig fint å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man kan lette tilværelsen for barn/unge som ikke har råd til å kjøpe alt de trenger.
  • Ta kontakt med folk som kan ha sportsutstyr liggende som de gjerne vil gi bort. Se på Finn om det er noe der. Kanskje en lokal sportsbutikk har noe de vil donere bort? Spør rektor eller vaktmester om det finnes et rom på skolen hvor dere kan oppbevare dette utstyret og lag et godt system for utlån.


Solsikkeaksjon: Farg Norge gult

SOS-barnebyers symbol er en solsikke. Den har vi valgt fordi den på samme måte som barn er helt avhengig av vanning og omsorg for å vokse og bli stor. Derfor sender vi ut tusenvis av solsikkefrø hvert eneste år, slik at skoler over hele landet kan plante solsikker og farge lokalsamfunnet sitt gult. Ta kontakt med oss, så sender vi til dere, også! Disse plantene kan sås inne i klasserommet, i en potte med jord. Sørg for at de får den omsorgen de trenger, så vil de etter hvert vokse seg store og sterke og lyse opp som sola på himmelen.

Oppgaver:

  • Det aller beste er om dere kan få lov til å plante dem ut i blomsterbed rundt omkring i nærmiljøet. Spør på biblioteket, rådhuset, aldershjemmet, helsestasjonen og andre steder der det ferdes mange folk. Lag en fin plakat som dere laminerer og henger opp. Skriv historien om solsikken, hvordan den symboliserer barn og verdien av god omsorg. Da vil alle som leser dette forstå hvor viktig det er at de bryr seg, ser seg rundt med nye øyne og tenker gjennom hvordan de er en del av en større helhet. Vi har alle et ansvar for å fange opp de barna som ikke har det så bra hjemme. Solsikkene minner oss på dette på en mild og snill måte, slik at vi kan se og passe på hverandre.
  • Finnes det en raus bonde i nærheten eller noen andre som har litt ledig plass til å så solsikkefrø i tusenvis? Det blir et fantastisk blikkfang, skaper masse oppmerksomhet – og man kan attpåtil tjene penger på salg av solsikker når sensommeren kommer. Ta kontakt med lokalavisa og etterlys et stykke land, kanskje noen vil gi dere dette til å plante på. Da nytter det ikke å sette ut en og en solsikke, da må dere på Felleskjøpet e.l. og kjøpe sekker med solsikkefrø.

Les mer om solsikkeaksjonen her:

 

Andre alternativer måter å engasjere seg på:

UngSOS

Velg et prosjekt, lær om dette landet

Digitale skravlekort

 

Forslag til innsamlingsaktiviteter

  • Selge brukte klær, bøker, sportsutstyr og annet på Finn. Gå sammen i grupper og opprett «Min innsamling»
  • Mange i nabolaget ditt vil gjerne bli kvitt ting som de har liggende og ikke bruker. Arranger et garasjesalg eller loppemarked og selg tingene. Gi overskuddet til deres prosjekt.
  • Tilby deg å samle inn flasker fra nabolaget
  • Selg kort eller andre produkter, se her: http://www.dugnadshjelp1.no/om-dugnadshjelpen
  • Arrangere julemarked eller loppemarked
  • Samle inn tomflasker
  • Ha en kakebasar
  • Opprette en Spleis for SOS-barnebyer