23. juni 2017
– Det er bra at bedrifter tar samfunnsansvar, og gjort på den rette måten, kan det ha en effekt på omdømmet, sa Ole Petter Nyhaug da SOS-barnebyer nylig inviterte næringslivet til å diskutere hvordan skape best mulig effekt ut av samfunnsansvaret.
Som partner og kreativ leder i analyseselskapet Opinion har Nyhaug førstehåndsinnsikt i hvilke trender som gjelder, og om hvordan kunnskap om disse kan bidra til å skape vekst og verdi for bedriften.
– Vær relevant for målgruppen
For å lykkes med samfunnsansvaret, mener Nyhaug det er avgjørende å definere sin samfunnsrolle på en måte som oppleves mest mulig relevant for målgruppen. Han understreker også viktigheten av å være konkret for å nå frem med samfunnsansvaret. – Spesielt unge bryr seg om det som er nært, konkret og relevant, sier han.
Unge bryr seg mest
I dag ligger engasjementet for miljøet på topp over hva unge bryr seg om. Ifølge Nyhaug vil dette endre seg i løpet av fem til ti år. Da vil bekjempelsen av fattigdom og urettferdighet ha flyttet seg fra andre- til førsteplass på listen. Nyhaug peker på at denne tematikken er mer konkret, at det er enklere å få følelsen av at vi kan bidra til å gjøre noe med problemet, og at vi kan se resultatene.
– Én av fire er opptatt av å bekjempe fattigdom og urettferdighet i verden. Dette kommer stadig nærmere. Vi får det inn gjennom flyktningkrisen, og vi kjenner oss igjen i viktigheten av en god oppvekst, sier Nyhaug.
Fire forbrukertrender
Unge er også den gruppen som lettest lar seg begeistre av bedriftens samfunnsansvar, viser Opinions egen trendrapport, Consumer Stories 2017-2019. Rapporten gir innsikt og veiledning om hvordan innrette seg for å nå igjennom med merkevaren din og budskapet ditt, basert på en god match med folks verdier og forventninger.
For å lykkes med samfunnsansvaret, løfter Nyhaug opp særlig fire trender eller forventninger som gjør seg gjeldende blant oss som forbrukere:
- Den sømløse forbruker
Erfarne brukere ønsker at ting skal flyte, gå raskt og være enkelt. Det skal være ukomplisert å være kunde. Blir det for mange valg, går man heller et annet sted.
Råd: Gjør det enkelt å velge, vær tilgjengelig overalt og kommuniser effektivt. - Den optimaliserende forbruker
Kundene sammenligner pris, kvalitet og dokumentasjon. Det handler om å gjøre en smart handel og få maks ut av varen eller prestasjonen.
Råd: Tilby effektive metoder, tydelige dokumenterte resultater og smarte løsninger. - Den moralske forbruker
50 prosent av den norske befolkningen har moral og etikk med seg i sine kjøpsbeslutninger, fordi man er blitt fortalt at det er viktig. Forbrukerne ønsker moralsk velvære og forventer at bedrifter har moralsk ryggrad.
Råd: Velg en relevant hjertesak, spill på og utløs følelser. Vær oppriktig, ekte og menneskelig. - Den fellesskapende forbruker
Brukere skaper nye økonomier i fellesskap, som for eksempel Uber. De liker å ha muligheten til å påvirke, gjennom å være en del av større kampanjer og grupper i eksempelvis sosiale medier og blogger.
Råd: Utnytt mangfoldets makt, skap samfunn, sharing is caring.
Forventning også til arbeidsgivere
Nyhaug mener bedriftens samfunnsengasjement er viktigst for omdømmet og mindre viktig for å selge eller bygge merkevarer. Samtidig er den økte forventningen til ansvarlighet en trend som også gjør seg gjeldende i arbeidslivet, skal du tiltrekke og beholde medarbeiderne du ønsker. – Du må ha et etisk og moralsk ståsted for å få folk til å jobbe for deg, og ikke minst for å engasjere millennium-generasjonen, avslutter Ole Petter Nyhaug.