Gå til hovedinnhold

Motevisning

Å arrangere motevisning innebærer samarbeid med lokale bedrifter, og gir en fin synlighet til flere aktører.

Motevisning er et stort arrangement, så det er lurt å begynne i det små. Å arrangere motevisning vil naturlig innebære samarbeid med lokale bedrifter, og det er en fin arena for å fortelle om formålet til SOS-barnebyer. Detaljert oppskrift på hvordan planlegge og gjennomføre motevisning kan lastes ned her

Planlegging av motevisning bør starte 3 måneder i forveien

  • Valg av lokalet: Stor nok garderobe, catwalk, plass til bord og stoler? Hotell kan være behjelpelig med lys, lyd og scene på lokale.
  • Avklare deltakerbutikker, det kan ta tid. Kan frisørsalong bidra med hårstyling og sminke til show?
  • Skal det være pauseinnslag? Danseunderholdning/sang/blomstershow?
  • Finn catwalk- og brudemusikk, som kan lastes ned fra internett.
  • Registrering av evt. lotteri i Lotteritilsynet. Forhåndssalg? Se presentasjon, slide 3.
  • Viktig å sette av tid til å gjøre tester og kjøre gjennom showet på forhånd.

Rollefordeling - hva må gjøres:

  • Kontakte butikker, informere om moteshow og skaffe modeller (i alle aldre og alle fasonger)
  • Bestille/få sponset lokale. Kontaktperson gjennom hele arrangementet.
  • (Evt ekstern hjelp til) ansvar for lys, lyd, skjerm og scene
  • Markedsføring på sosiale medier, mediekontakt og skaffe fotograf
  • Ansvar kake og kaffe, salg av billetter, ansvar for loddsalg og premier.
  • Rydding etter show.

 

 

Markedsføring:

  • Plakater i lokalsamfunnet (tavler i butikk, skoler, fritidsklubber, deltakende butikker). Spør om nødvendige tillatelser først.
  • Flyers med info om tidsplan, deltakere og SOS-barnebyer.
  • Kan billetter til motevisning forhåndsselges f.eks i de butikkene som deltar med klær?
  • Artikkel/annonse i lokalavisa (før/etter motevisning).
  • Facebook/Instagram.
  • Lokalradio.

Gjennomføring:

  • En ansvarlig koordinator på hvert av disse områdene: lokale, butikker, modeller og timing på scenen, teknikk og sikkerhet, billettsalg, lotteri og servering.
  • Bruk av PowerPoint på storskjerm før showet begynner med bilder og informasjon om SOS-barnebyer.
  • Vise hver enkelt butikks logo på storskjerm når modellene går (bytte slide med PowerPoint).
  • Pass på at planlagt tidsplan blir fulgt.
  • Egen fotograf som kan følge hele showet.
  • Pass på å ha nok servering.
  • Husk å bistå med rydding etter show.