Er det mulig å utmerke seg, selv om man lever i en flyktningleir?

Lesvos, Hellas

Svaret er ja. Når barn og ungdom får ressursene de trenger for å få utløp for sitt iboende potensial, er alt mulig. Dette på tross av den umulige situasjonen tusenvis av mennesker lever i på Lesvos.

Kourosh er 17 år gammel og kommer fra Iran. Han og familien har levd over ett år i flyktningleirene på Lesvos i Hellas: først i Moria-leiren, og nå de siste månedene i Kare Tepe-leiren. Kourosh beskriver livssituasjonen deres som tøff og vanskelig. Det er både frustrerende og stressende å ikke vite hva som skjer med ham og familien fremover. At fremtiden deres ikke er opp til dem er vanskelig å forholde seg til. Covid-19 har også gjort at livssituasjonen har gått fra vanskelig til verre. Til tross for store utfordringer har Kourush klart noe som få andre har fått til. Han er nemlig den første som har klart å komme inn på en god lokal videregående skole på Lesvos.

Fremtiden på vent

Flere sitter årevis i flyktningleirene og venter. Det gjør mye med psyken å leve «på stedet hvil» i påvente av en avgjørelse om egen framtidsutsikt. Da er det viktig å gi barn og unge et tilbud. For mange betyr stengte skoler og tapt læring også en tapt mulighet til å senere løfte seg selv ut av fattigdom. For det vil komme en hverdag som må tas stilling til etter oppholdet i flyktningleirene. SOS-barnebyer vet hvor viktig det er at barn og unge får muligheten til å utdanne seg. Nettopp derfor er SOS-barnebyer til stede i Kara Tepe leiren med tilbud om utdanningsprogrammer. Da får ungdom som Kourush en mulighet de ellers ikke ville hatt.

–  Favorittfagene mine er IT, matte og fysikk. Drømmen er å bli dataprogrammerer, sier Kourush.

SOS-barnebyer til stede i Kara Tepe leiren og tilbyr ulike utdanningsaktiviteter.  Foto: Alea Horst
SOS-barnebyer til stede i Kara Tepe leiren og tilbyr ulike utdanningsaktiviteter.

Kourush vet at fremtiden kan by på store utfordringer dersom han ikke får seg en utdannelse. Foreldrene meldte ham opp på et av SOS-barnebyers utdanningsprogram og prosessen med å ta opp studiene var i gang. De vonde tankene om hva han og familien har gått igjennom, blir tidvis glemt da han er på skolen. 

–  Jeg føler meg nyttig igjen. Jeg føler at jeg kan mestre noe hver dag og det hjelper meg å flykte fra det traurige livet i flyktningleiren, forteller Kourush.

God støtte fra utdanningsprogrammet

Til tross for et dårlig utgangspunkt og vanskelig livssituasjon i en flyktningleir på Lesvos, har Kourush klart å utmerke seg. Etter mye hard jobbing har han klart å lære seg gresk slik at han kan følge med i timen og prate med andre elever i klassen. Takket være utdanningsprogrammet til SOS-barnebyer, gode lærere og en enorm egeninnsats, kom Kourush inn på den lokale skolen i Lesvos. 

–  Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne begynne å studere igjen. Helt ærlig, prosessen med å begynne på skolen igjen har vært kjempetøff. Jeg har hatt mange utfordringer og jeg vet jeg har mange igjen. Uansett, nå som jeg ser tilbake på det så har alt vært verdt det. Jeg ville gjort det samme igjen, forteller Kourush.

Ressurs for samfunnet

Skolegang gir barn og unge en mulighet til å skape seg en god fremtid og er en forutsetning for å bli en ressurssterk voksen som på sikt kan forsørge seg selv og sin familie. Ved å jobbe forebyggende med mennesker som lever i sårbare situasjoner, slik som Kourush, blir veien til å bli en ressurs for samfunnet kortere.