Gå til hovedinnhold

Meglere viser omsorgsmuskler

Hva har eiendomsmeglerne i Aktiv og SOS-barnebyer til felles? Noe helt vesentlig, nemlig å hjelpe mennesker med å finne et godt og trygt hjem. 

– Den senere tiden har jeg blitt mer og mer bevisst på at vi bør stoppe opp i hverdagen av og til, og ta innover oss at vi faktisk kan gjøre litt mer enn vi gjør i dag som har betydning for andre. Ikke at vi skal bli helt mor Theresa eller noe sånt, men litt mer av både tanke og handling som kan få positive ringvirkninger. En ting er den økonomiske støtten, som jeg personlig godt syns vi kan øke. Noe annet er muligheten vi i Aktiv har til å skape større oppmerksomhet gjennom synlighet. Vi kan vise frem og snakke mer om samarbeidet med SOS-barnebyer til alle de vi treffer. Tenk på alle de titusenvis av menneskene vi er så tett på hvert år. Det er noe der. Det kjennes ut som vi i Aktiv kan være med å bidra til å gjøre en forskjell.

Ordene tilhører jurist og eiendomsmegler Øyvind Gabrielsen. For anledningen sommerlig kledd i hvitt, et steinkast unna et av de tre kontorene han er franchisetaker for i Aktiv Eiendom i Oslo.  

Det er noe som har bygget seg opp over tid, følelsen av å kunne gjøre mer. At eiendomsmeglerbransjen faktisk er i en glimrende posisjon til å snakke varmt om humanitært arbeid. Mulig det var en krig i Europa, vår egen bakgård, som var det som skulle til for at Gabrielsen fremmet forslag ikke bare om å øke støtten til SOS-barnebyer, men å gjøre enda flere tiltak rundt samarbeidet. Se mer på hva man kan få til sammen.

Les om hvordan din bedrift kan bidra.

Ukraina-krigen dyttet det i hvert fall mer frem i bevisstheten, men hos Gabrielsen har engasjementet ligget der lenge.  

Barn leker. Foto: Katerina Ilievska
Samarbeidet mellom SOS-barnebyer og Aktiv gjør at enda flere barn kan få et godt hjem.

Ikke bare velstand

– Jeg møtte kona mi, som er fra Sri Lanka, da vi studerte i England. Vi giftet oss fjerde juledag 2004 i Colombo, to dager etter at 60 000 mennesker mistet livet i Tsunamien på Sri Lanka. Det var først dagen etter bryllupet vi begynte å skjønne omfanget av katastrofen. Dette er jo nesten 20 år siden. Det var ikke akkurat voldsom nyhetsflyt der nede, men etter hvert kom det veldig tett på og da fikk jeg en sterk reaksjon. Bryllupet vårt i velstand var en så voldsom kontrast til det som hadde skjedd. Når vi siden bryllupet har vært på Sri Lanka for å feire jul, prøver vi også med kona og hennes familie på Sri Lanka i spissen å gjøre en liten greie som kan glede andre.  Familien har et samarbeid med et barnehjem, og sammen med lokale lager vi en hyggelig dag i hagen deres med hoppeslott, klovner og ballonger og sånt. Det synes de er stas, og mine barn er med og får det tettere inn på seg. Det er fint at de ikke bare ser velstanden, samtidig er det det som er litt skummelt med å snakke om disse tingene.  

– Hvordan da?  

– For man liker jo velstanden og. Det blir veldig feil å si at man bare holder på med å hjelpe til på et barnehjem, for det er absolutt ikke i nærheten av sannheten. Det både vi og de fleste andre nordmenn egentlig driver mest med, er å nyte velstanden. Men, jeg hørte en som sa noe om at det handler om å trene litt andre muskler. Det synes jeg traff godt.  

Øyving Gabrielsen. Foto: Ronja Sagstuen
Øyvind Gabrielsen mener at SOS-barnebyer er en forlenget arm av Aktivs egen verdiplattform.

– Det de er stolt av, snakker de om 

Hvordan eiendomsmeglerne i Aktiv skal trene opp andre muskler, har han ikke et helt klart svar på. Det handler blant annet om økt kjennskap til SOS-barnebyers arbeid, at meglerne skal vite hva pengene de er med på å bidra til faktisk går til.   

– Hver gang det blir lagt ut noe på interne sosiale medier om samarbeidet vårt med SOS-barnebyer, for eksempel da vi ga penger til Ukraina, så er det veldig mye likes, tommel opp og «dritbra». Så tenker jeg at her er det et eller annet som beveger folk og som de synes de kan ha et eierskap til. Det synes jeg vi skal snakke mer om. Jeg ser bare oppsider ved å gi eiendomsmeglerne kunnskap og enda mer stolthet over jobben de gjør. Og, det de er stolt av, snakker de om. Noe som igjen bidrar til mer oppmerksomhet for SOS-barnebyer og forhåpentligvis enda mer støtte til arbeidet deres fra noen av kundene våre. I bunn og grunn handler det for vår del om stolthet over å bidra til en god sak.   

Er det noe som virkelig er viktig, så er det å skape trygge hjem for dem som ikke har et godt utgangspunkt.

Øyvind Gabrielsen

Alt henger sammen

– Stolthet er også kanskje bra for business, men jeg opplever ikke at det er den avgjørende grunnen til at du har løftet det initiativet?  

– Det handler helt klart om noe annet enn det, men det henger jo sammen. At vi viser omsorg både for det SOS-barnebyer jobber for og for kundene våre, det tror jeg skaper mer fornøyde kunder. Vi er på et vis til stede i mange av livets viktigste faser. Vi selger dødsbo, vi selger hus for folk som skiller seg, vi selger leiligheter til folk som etablerer seg og de som skal inn på boligmarkedet for aller første gang. På mange måter forvalter vi folks formue. Og er det noe som virkelig er viktig, så er det å skape trygge hjem for dem som ikke har et godt utgangspunkt. For oss er SOS-barnebyer en forlenget arm av vår egen verdiplattform. Derfor er det så naturlig for oss å støtte akkurat SOS-barnebyer.  

***

Visste du at? 

I sju år har SOS-barnebyer og Aktiv-konsernet vært samarbeidspartnere. For hver bolig Aktiv selger, går 100 kroner til SOS-barnebyers arbeid. 

Les mer om hva samarbeid bidrar til i SOS-barnebyers årsrapport 2022.