Vær tydelige
I boken Tydelige voksne skriver spesialpedagog, familieterapeut og forsker Ingrid Lund at voksne som avleder vanskelige spørsmål med en bortforklaring for å trygge barnet, heller bidrar til det motsatte. - Halvveis svar og unnvikende blikk skaper utrygghet, påpeker hun. Forskning viser at barn gjerne får med seg det som skjer, både i nære relasjoner og i nyhetsbildet. Men barn mangler generelt erfaringer, kunnskap og mestringsstrategier for å kunne forstå og håndtere kritiske hendelser og opplevelser.
- Foreldre og andre voksne bør derfor videreformidle egen kunnskap og livserfaring, snarere enn å besvare barns spørsmål med avvisning og bortforklaringer, ifølge Lund. - Ved å gjøre det uforståelige begripelig, håndterbart og meningsfullt bidrar vi til at de kan oppleve sammenheng i tilværelsen.
Lag en enkel inngang
Så hvordan gjør vi det? Inngangen til å snakke om vanskelige temaer kan være ulik fra familie til familie, og er veldig avhengig av situasjonen spørsmålene oppstår i, men vi har lært noe i vårt arbeid i SOS-barnebyer som vi mener er overførbart til alle familier.
I vårt arbeid med fosterforeldre og fosterbarn, så vi at familiene noen ganger trengte en starthjelp for å sette i gang de viktige samtalene som kunne gjøre at alle ble bedre kjent, og fikk delt ting på en ufarlig og hyggelig måte. Derfor lagde vi noe vi kaller skravlekort, kort med eksempel på spørsmål som familiene kunne stille hverandre. Det kunne for eksempel være spørsmål som: - Hva er den beste starten på dagen? - Hva er det kjedeligste du noen gang har gjort? - Fortell om en gang du var kjempestolt av deg selv. - Hvis du kunne finne opp noe, hva ville det vært?
Erfaringen vår har vært at dette kan styrke relasjonen mellom fosterforeldre og fosterbarn i nye fosterhjem, og metoden er enkel for alle familier å kopiere.
Gjør slik:
- Skriv opp noen åpne spørsmål på ulike lapper. Alle kan bidra med forslag til spørsmål.
- Når dere trekker en lapp med et spørsmål, er det fint om barna får stille spørsmål til de voksne først. Det gir en mulighet for de voksne til å dele sin egen livserfaring rundt et emne, noe som kan gjøre det lettere for barnet å dele sine tanker i etterkant.