2. desember

Korona

2020 - året som ble preget av koronapandemien. Vi har vært gjennom en lockdown, og etter en litt lysere sommer har mange det ekstra tungt denne høsten og vinteren. Vi har fått begrensninger på hvor mange og hvem vi kan være sammen med, og hvordan vi kan leve livet vårt. I denne filmen møter dere en 7. klasse som reflekterer rundt korona.

Play

Forslag til refleksjonsspørsmål:

  • Hvordan opplever du tiden nå vs våren 2020?
  • Hva er det verste med korona?
  • Er det noe positivt med det?
  • Har dere tenkt på hvordan det er i andre land?
  • Bærekraftsmål nr 4 handler om at alle har rett til utdanning, men under lockdown har vi sett at det er store forskjeller i hvordan undervisningen har blitt tilrettelagt - selv her i Norge. I noen land er skolene fremdeles stengt, og mange barn og unge får ingen undervisning. Reflekter rundt forskjellene. (Elever går glipp av undervisning fordi man ikke har internett og pc, noen steder har undervisning foregått via tv eller radio, heller ikke alle har tilgang til dette. Økning i fattige som sulter: Når skolene er stengt mister mange barn og unge sitt viktigste måltid - skolelunsjen. I familier med dårlig økonomi må kanskje barn og ungdom jobbe i stedet for å gå på skole. Økning i barneekteskap og tenåringsgraviditeter vil også føre til at flere jenter får avsluttet utdanningen sin.)