18. februar 2021
Aya (16) lærte sine første fotballtriks da hun bodde i SOS-barnebyen, nå spiller hun på det jordanske fotballandslaget. Det er ingen selvfølge for en jente å kunne spille fotball i Jordan.
Til tross for en vanskelig livssituasjon i en flyktningleir på Lesvos i Hellas, har Kourush (17) klart å utmerke seg. Gjennom SOS-barnebyers utdanningsprogram har han klart å lære seg språket, oppnå gode karaterer og kommet inn på en lokal videregående skole. – Drømmen er å bli dataprogrammerer, sier Kourush.
I kampen mot covid-19 fant en gruppe ungdommer fra barnebyen i Togo en kreativ måte å bruke tomme oljebeholdere på ved å gjøre de om til vannstasjoner. I løpet av kort tid fikk alle familiehusene i barnebyen og fellesområdene egen håndvask.
Khaya (12) og Pieter (13) fra SOS-barnebyen Port Elisabeth i Sør-Afrika har oppdaget ishockey. De trener sammen med den lokale klubben i byen og drømmer om spiller- og trenerkarrierer. - Ishockey holder oss opptatt og unna trøbbel og dårlig påvirkning, sier Pieter.
Fire jenter fra barnebyen i Kosovo har etablert et prosjekt mot nettmobbing, og jobber for å skape bevissthet blant unge om temaet. - Vi må heve stemmen vår for barn og unge, og være talspersoner for våre rettigheter, sier Alma (16).
Som spedbarn ble Zelalem forlatt foran et sykehus. Nå bor han sammen med fosterforeldrene Tadele og Bogalech. SOS-barnebyers fosterfamilieprogram i Etiopia har i 2020 sørget for at mer enn 150 barn får trygg omsorg i en ny familie.
For å skape bedre muligheter for unge mennesker som har vokst opp i alternativ omsorg, startet SOS-barnebyer et globalt initiativ kalt YouthCan! Sysselsettingsprogrammet jobber tett med privat sektor for å gi unge mennesker yrkesopplæring, praksisplasser og arbeidserfaring. YouthCan! finnes nå i over 30 land og hjalp i fjor over 5000 unge med å kvalifisere seg for arbeidsmarkedet.
Fra den ene dagen til den andre stengte skoler rundt om i verden, men i mange steder er digital undervisning umulig. I Adwa i Etiopia fikk 416 familier i SOS-familieprogrammet en soldrevet radio slik at barna kan følge med fjernundervisningen. - Det er gøy, eneste ulempen er bare at jeg ikke kan stille spørsmål til læreren, sier Tigist (13).