Sosiosponsing tar markedsandeler

Sosiosponsing er en økende trend i norsk næringsliv. En av suksesskriteriene for å lykkes med sosiosponsing er å engasjere de ansatte i både sponsorarrangement og formål. Nylig vant SOS-barnebyer Belgia pris for å gjøre nettopp det.

Sosiosponsing hadde den nest største økningen på sponsormarkedet i 2015, viser tall fra Sponsor Insight og Norges Sponsor og Eventforbund. En av nøklene til å lykkes med sosiosponsing er å engasjere de ansatte i både formål og sponsorarrangement.

- De humanitære organisasjonene er blitt mye mer profesjonelle. De har hentet inn forspranget idretten lenge hadde med sine sponsorsjefer, sier kommunikasjonsrådgiver i Bedre Kommunikasjon og foreleser på Markedshøyskolen, Nils Apeland.

 

Rapport fra Sponsor Insight viser at:

  • Sosiosponsing var vekstvinner i 2014, og gjør det også godt i 2015.
  • De to siste årene har sosiosponsing økt med 22 prosent, det vil si 92 millioner kroner.